افتتاحیه نمایشگاه مروری بر آثار استاد ایرج اسکندری

۲۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۵ کد : ۳۱۴۰ اخبار
تعداد بازدید:۵۹۷

افتتاحیه نمایشگاه استاد ایرج اسکندری روز جمعه ۱۵ اذر ۹۸ در ارت سنتر باغ با حضور اساتید ، هنرمندان و علاقه مندان برگزار شد. دکتر ایرج اسکندری تربقان متولد ۱۳۳۵ عضو هیئت علمی گروه نقاشی دانشگاه هنر و از پیشکسوتان  در حوزه تجسمی و دانشگاه است.
 در گفتگویی که با ایشان در مورد مجموعه های به نمایش در آمده و نوع تکنیک آثارشان داشتم،این چنین گفتند:(نمایشگاه حال حاضر مروری بر آثار ۱۰ سال اخیر است که شامل ۴ دوره کاری می شود. دوره اول مجموعه ای با نام "زروان" است که در ونیز ایتالیا سال (۲۰۰۹میلادی) به نمایش درآمد. 
دوره دوم تعدادی از کارهایی است که سال ۹۲ در موزه هنرهای معاصر به عنوان مروری بر آثار به نمایش گذاشته شد و دوره سوم کارهایی است که در سالهای ۹۶ تا ۹۷ انجام شده و با عنوان حکایت شیرین در گالری ساربان سال۹۷ به نمایش در آمده که آثاری از مجموعه خسرو و شیرین در این نمایشگاه گذاشته شده است. و در اخر در این دوره با اضافه شدن چند کار جدید و مجموع ۲۸ اثر با تکنیک میکس مدیا یا مخلوط مواد به نمایش در آمده است.)
لازم به ذکر است نمایشگاه استاد اسکندری تا تاریخ ۲۶آذرماه در آرت سنتر باغ به نشانی:(بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی،پلاک ۱۴۵ بازدید از ساعت ۱۲ تا ۲۱ ) پابرجاست.
در ادامه بیانیه این نمایشگاه را به قلم هادی راشد می خوانیم: نقاشی مدرن در ایران با دگرگونی نگرش به سنت، تولدی دیگر آغاز کرد. سنت هم‌چون چارچوبی از پیش نهاده، خلاقیت فردی را بر نمی‌تافت. تولد سوژهٔ خودفرمان، مستلزم گذار از انگارهٔ کلیتِ سنت، تمرکززدایی از آن، نفی حاکمیت آن بر همهٔ جنبه‌های زیستِ هنری، و سرانجام درک سنت چونان گفتمان بود. درک سنت هم‌چون گفتمان، نه تنها شیوهٔ شکل‌گیری، بل سازه‌های درونی آن را در ستیز با یک‌دیگر آشکار می‌کند. از این دیدگاه، سنت هم شکل‌دهنده است و هم شکل‌پذیر؛ هم سازنده است و هم دربردارندهٔ نیروی ویران‌گر.

سنت چونان گفتمان، هنگامی که نیروی ویران‌گر خود را برای ساختی دوباره آزاد می‌کند، مجالی فراهم می‌آورد که تجربه‌های فردی – برآمده از سنت‌های گوناگون – در نظمی دیگر از نو ساخت یابند، تا نوآوری در پیوند با ریشه‌ها، چهره گشاید. دو رویهٔ نگرش به سنت، بازبستهٔ یک‌دیگرند. تولد نقاشی مدرن ایران تنها آن لحظه‌ای نبود که نخستین هنرمند به شکستن سنت و درکی دگرگونه از آن دست یافت، بل این لحظه هنگامی فرا رسید که نخستین بیننده، با آگاهی از کارکرد نیروهای شکل‌دهنده و شکل‌پذیرندهٔ سنت، در برابر پردهٔ نقاشی بازایستاد و دریافت که: جور دیگر باید دید...

گزارش و عکس : منیر طهانی