انتشار یازدهمین نشریه تخصصی عکاسی کالوتیپ

۳۱ تیر ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۶ کد : ۳۶۵۶ اخبار
تعداد بازدید:۴۹۳

کالوتیپ، نشریه‌ی تخصصی عکاسی دانشگاه هنر و نخستین نشریه دانشجویی عکاسی کشور است که فعالیت خود را از بهمن ماه ۱۳۸۴ با تأسیس انجمن علمی عکاسی این دانشگاه آغاز کرد؛ و در دی‌ ماه ۱۳۸۵ اولین شماره آن منتشر شد. به تازگی یازدهمین نشریه کالوتیپ هم منتشر شد که به همین بهانه گفتگویی با سردبیر دهم و یازدهم این نشریه پویا کاظمی (دانشجوی کارشناسی عکاسی دانشگاه هنر) داشته‌ایم.
او درباره نشریه و مطالب کالوتیپ این چنین گفت:کالوتیپ نشریه تخصصی عکاسی است. از این رو مطالب آن همگی حول محور عکاسی قرار می‌گیرند. البته در هر شماره موضوع خاصی در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال شماره هشتم به «نمایش آثار عکاسان ایرانی در خارج از کشور»، شماره نهم «دانش‌آموختگان عکاسی»  اختصاص داشت و در شماره دهم و یازدهم تمرکزمان بر «عکاسی و جنبش‌های اجتماعی» معطوف بود. همچنین بزودی شماره دوازدهم کالوتیپ با موضوع «عکاسی و کلمه» منتشر خواهد شد.
پویا کاظمی در مورد انتشار نسخه کاغذی و همچنین نسخه دیجیتال کالوتیپ در فضای مجازی گفت: تا آنجا که من به یاد دارم، از شماره هشتم، همزمان با چاپ نسخه‎ کاغذی، نسخه دیجیتال نشریه در فضای مجازی منتشر شده است. اما از شماره دهم، به دلیل حمایت مالی محدود، کالوتیپ تنها در فضای مجازی منتشر شد. ایشان خاطر نشان کردند که همکاری و حمایت دکتر خدادادی مترجم زاده به عنوان استاد مشاور در چند شماره تا به امروز بسیار پررنگ بود. در آخر بخشی از مقدمه سردبیر در نشریه ی شماره ۱۱ را می خوانیم.
زمانی‌که ایده‌‌ی کار بر شمار‌‌ه‌ی جدید نشریه‌ی کالوتیپ مطرح شد، مدام در این فکر بودیم که به شکلی به‌دور از کلیشه‌های موجود به عکاسی بپردازیم. مسئله‌ی ما پرداختن به عکاسی - نه به‌عنوان هنر - بلکه به عنوان رسانه‎ بود. فهم عکاسی خارج از چارچوب‌های خودبسنده‌اش موجب شد تا پرونده‌ای تحت عنوان «عکاسی و جامعه» را درنظر بگیریم. زیرا که درک ابعاد، تأثیر و تأثرات عکاسی در این زمینه و بافتار – اگر نگویم حیاتی – امری ضروری برای فهم عکس به‌منزله‌ی یک رسانه است که این پیوند نیز، خود در نسبتی با تاریخ، فرهنگ، جغرافیا و سیاست قرار می‌گیرد.

گزارش : منیر طهانی